Caroline Goudswaard
Met drummer Art Blakey in de coulissen zong ik in 1987 op het eerste Enschedese jazzfestival bij de bigband van de legendarische Amerikaanse tenorsaxofonist Teddy Edwards. ‘Een warm stemgeluid’ schreef de pers toen. “Ik weet niet wat jullie in Oost Nederland door het drinkwater gooien, maar Caroline Goudswaard zingt ècht heel bijzonder”, zei de Amerikaanse zangeres Deborah Brown eens in een interview.
In 1986 werd ik voor het eerst gevraagd voor een optreden op het North Sea Jazz Festival, als gastsoliste bij de Swingmasters. Vanaf datzelfde jaar begon ik een studie zang (lichte muziek) aan het Hilversums Conservatorium bij Deborah Brown en Gé Titulaer. Het diploma docerend en uitvoerend (jazz)musicus behaalde ik in het voorjaar van 1991 met het cijfer 9,5.
Een eigen repertoire
Het door de pers verwoorde ‘warme stemgeluid’, weet ik in te zetten in een repertoire dat zich afspeelt tussen swing en fusion. Met als belangrijkste muzikale invloeden: Carmen McRea, Ella Fitzgerald, Oleta Adams, Patti Austin, Aretha Franklin en George Benson.
Ik werkte met: Teddy Edwards, Timeless Orchestra, Glenn Miller Revival Orchestra, Louis van Dijk, Cor Bakker, Hans Dekkers, Ruud Ouwehand, Peter Tiehuis, Jan Wessels, Will Maas, Gerard Peters, Nippy Noya, Beets Brothers en vele anderen.
Naast optredens en het inzingen van radio- en Tv-commercials, doceerde ik aan het conservatorium te Zwolle en Enschede en geef ik zangles in de vorm van individuele lessen, workshops aan groepen en bandcoaching: “In deze lessen staat voorop dat ik de leerling wil inspireren om een eigen repertoire op te bouwen en dat zangtechnisch aan te kunnen middels o.a.”C.V.T” (complete vocal technique) om zijn of haar unieke persoonlijkheid tot uiting te laten komen”.